Gott nytt ar!
Forra lordagen var det sista dagen pa Drakens ar och vid midnatt gick vi over till Ormens ar. Nu har det redan gatt en vecka pa det nya aret och det avfyras fortfarande mycket fyrverkerier och smallare. Det later hogt och ofta, ibland till och med sa mycket att billarm gar igang. Nagra ganger har jag undrat om det ar kanoner de anvander till fyrverkerierna. Trots att det smaller mycket och kanns farligt (det ar fyrverkerier mitt i stan bland alla husen och inte riktigt samma sakerhetstank som jag ar van vid hemifran) sa ar det anda vackert med fyrverkerierna och de bidrar till den speciella atmosfaren som jag kant har den senaste tiden.
 
Pa nyarsafton at jag middag hos kinesisk kompis tillsammans med hennes familj. Valdigt god mat bestaende av flera traditionella ratter, bland annat gronsaker som kokats (som de uttryckte det) sa lange som mojligt och ”eight treasures rice” som var ganska sott och otroligt gott! Det var mycket skalande, alla de vuxna kom och sa nagra ord till var och en av oss (hade som tur var tva som kunde tolka at mig for det var inte mycket jag forstod), till mig sa de ”valkommen tillbaka”, ”valkommen till mitt hus ocksa” osv.
Efter middagen gick jag, min kompis och tva av hennes broder (som egentligen ar hennes kusiner, men de kallar varandra bror och syster) ut och kopte smallare och fyrverkerier som vi senare avfyrade vid en aa. Jag holl mig till smallarna och holl mig pa avstand nar de avfyrade fyrverkerierna. Som sagt, det sker lite hur som helst. Vi akte tillbaka till lagenheten och lekte med hennes lillasyster (kusin) och sag pa tv. Strax efter tio tog jag sista bussen hem for att vid tolvslaget sta i vardagsrummet tillsammans med en av de jag delar lagenhet med och titta ut pa fyrverkerierna.
 
Berattar mer om min lediga vecka en annan dag. Nu ska jag sova, imorgon ar det tillbaka till vardagslivet igen.
Onskar er alla ett bra Ormens ar!
 
 

1 kommentarer

Mamma

17 Feb 2013 21:06

önskar dig detsamma!

Kommentera

Publiceras ej